+ARKİV'in gelişmiş özelliklerinden yararlanmak için lütfen giriş yapınız!
veya ile bağlan.
İlgili Projeler

Alsancak Tam Otomatik Otoparkı

Baran Uyan projeyi anlatıyor:

Otomatik Otopark Sistemleri; Türkiye'de yaklaşık 10 yıldır uygulanmaya başlanmış, ancak dünyada yaklaşık 100 yıllık geçmişi olan (prensip olarak birim alanda en fazla otopark gereksiniminin karşılanmasına yönelik otomasyonlu ya da yarı otomasyonlu) elektro-mekanik sistemlerdir.

Tam Otomatik Otopark Sistemi ile çalışan bir otopark binası, içerisinde insanların bulunmadığı bir yapı ortaya çıkarmaktadır. Elbette bu yapının da gerektiğinde insanların güvenli koşullarda içeride bulunmasına dönük (servis, bakım hizmetleri, acil müdahaleler, itfaiye hizmetleri vb.) koşullar da gözetilmektedir. Temel olarak bir Tam Otomatik Otopark yapısında içeride insanların bulunmamasından dolayı, yapım ve işletme koşullarında sağlanan avantajlar günümüz teknolojisinin sunduğu nitelikli donanım ve yazılım desteği ile sağlanmaktadır.

İnsansız bir Tam Otomatik Otopark yapısında;

Yapısal olarak, ölçek birimi insan değil, park edilecek araç boyutları olmaktadır.
Detaylar olabildiğince bağımsız sürdürülebilir (hizmet gerektirmeyen) nitelikte çözülmektedir (Temizlik, bakım gerektirmeme, kolay müdahale vb.).
Aydınlatma, iklimlendirme ve hava tazeleme konusunda gereksinim en düşük düzeyde olup, tesisat ve işletme giderlerinden kazanç sağlanmaktadır.
Otoparklar için önemli bir problem olan, araçlardan çıkan karbon gazları ile insanların oksijen gereksinimleri, kaynağında çözülmekte ve ortadan kalkmaktadır.
Yine geleneksel otoparklardaki araçların park yerlerini arama-ulaşma süreleri boyunca tükettikleri yakıt ve karbon salımı ile insanların zaman kayıpları da ortadan kalkmaktadır.
Isı ve ses yalıtımında da benzer kazançlar sağlanmaktadır.
Yangın güvenliği konusunda insansız binalar, yangına neden olabilecek riskler yönünden önemli bir güvenlik avantajı sunarlar. Yine yangın güvenlik donanımları da insansız ortamda en yüksek performansta, kesintisiz ve kusursuz servis verebilmektedir.
Elde edilen iş/tüketilen enerji ve atık-kayıp-tahliye ekonomisi açısından en etkin verimlilik sağlanmaktadır.

İyi tasarlanmış bir Tam Otomatik Otopark yapısında, insanların ve araçların birbirlerinden ayrıldıkları ve tekrar buluştukları noktaya kadar hiç karşı karşıya gelmemeleri amaçlanır. Bu ilişkisizlik, sürücü, yaya ve elbette otopark işletmecisi için önemli bir konfor ve güvenlik sunar.

Sürücüler yalnızca araçları ile ulaştıkları bir güzergâhtan ulaştıkları araç park odalarından, yalnızca yaya olarak ulaşılabilen bir çıkış koridoru ve giriş-çıkış salonuna geçerler. Burada ücretlerini ödeyip araçlarını çağırdıklarında ise araçlarını bıraktıkları odaya araç trafiğine girmeksizin yaya olarak ulaşır, araçlarını çıkış yönünde döndürülmüş olarak hazır bulurlar. Elbette günümüz otomotiv endüstrisinin yükselen eğilimi olan elektrikli araç şarj üniteleri de yaygınlaşmasına paralel olarak Otomatik Otopark, sistemindeki araçları şarj edebilecektir. Bugün için bir seçenek olarak sunulan bu hizmet, gelecekte otopark yapısının solar sistemler ve alternatif enerji biriktirme teknolojileri ile uyumlu olarak yine insansız olarak sunulabilecektir.

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin, Alsancak'ta yatırımını gerçekleştirdiği tam otomatik otopark projesi Temmuz 2014'te hizmete açılmıştır.

İzmir'de; şehrin en işlek semti olan Alsancak'ta ve üç ana bulvardan en yoğun kullanımın olduğu Şair Eşref Bulvarı'nda; yoğun konut yerleşimi ile birlikte, sağlık birimleri ve 3 hastanenin ortasında bulunan parselin üzerine tasarlanan tamamı otomasyonlu, çelik 11 katlı böylesine büyük bir "makina"nın tasarım kararlarını vermek BRN Mimarlık olarak bizlere önemli bir sorumluluk yüklemiştir. Şair Eşref Caddesi Alsancak Hocazade Camisi karşısında bulunan 938 m2'lik alanda Alsancak ve çevresinin otopark gereksinimini karşılayacak Büyükşehir Belediyesi'ne ait bir parselde yer alan Tam Otomatik Otopark Projesi, 11 değişken yükseklikte kat düzleminde, tamamı çelik konstrüksiyondan üretilmiş İzmir'in en yüksek binası olmuştur.

Binanın bulunduğu bölge 24 saat boyunca kentin ritmi en yüksek noktalarından birisidir. Gündüz kentin bütün sosyokültürel ve sosyoekonomik kesimlerinden birçok kent sakininin; hastaneler, sağlık birimleri ve iş yerlerini ziyaret ettiği, gece ise konut işlevinin yoğun kullanıcıları ve eğlence sektörüne hizmet edecek bu bölge ayrıca İzmir Fuarı'na yakınlığı ile birçok ziyaretçiyi ağırlamaktadır. Bu kadar ritmi yüksek bir bölgede, dolaşımı ve ritmi yüksek bir "makine" tasarlarken binanın ve çevrenin bu ritmine uygun olarak cephelerde mekanik etkiyi güçlendirecek ve simetrik olmayan, devinimi hissettirecek bir tasarım yapılmıştır. Cephede kullanılan kompozit panel ve reflekte cam oranı, İzmir'in sıcak iklimi, otopark sisteminin dışarıdan algılanabilirliği, şehir dokusuna uygunluğu gibi parametreler temel verilerdir.

İçerideki mekanik hareketleri hissettirebilmek amacıyla iç mekân yer yer yırtıklar ile gösterilmiş ve kentin ritmi katlara taşınmıştır. Ayrıca ışıklandırma sisteminin rengi, devinimi ile günlük tempodan geceye ya da kıştan yaza geçişlerde yine çevrenin mekânsal psikolojisine uyum hedeflenmiştir.

Kullanıcısını zemin katta dışlayan işlevsel kurgusu nedeniyle yalnızca zemin kat insanlar içindir. Bina girişinde bulunan hol mümkün olan en sakin tonlarda tasarlanmış ve sokağa mümkün olan en saydam açılım sağlanmıştır. Araç girişi-çıkışı ve yaya girişi-çıkışı binanın ana iki girdisidir. Bu nedenle bütün düzenleme işlevsel olarak bu iki veri üzerine planlanmıştır. Bina yapısı gereği tümüyle yapay iklimlendirilmek zorundadır. Bulvarın yeşili bol orta refüjü, lobi üzerindeki gölgelendirme saçağının üzerine bitki bahçesi olarak taşınmıştır. Böylelikle kentlinin göz hizasında yeni bir yeşil bitki çizgisi oluşturulmuştur. Ayrıca bu saçak sayesinde güçlü akşam güneşinin iç mekâna girmesi ve iklimlendirme maliyetlerinin ve enerji tüketiminin artması engellenmiştir. Bina otomasyon sistemleri ile idare edilen aydınlatma ve iklimlendirme sistemi sayesinde güneş ışığından en yüksek düzeyde verimi alacak şekilde tasarlanmıştır. Ayrıca Otopark katlarında iklimlendirme yapılmaması ve ek yalıtımlı dış cephesinin sağladığı avantajla en düşük düzeyde enerji tüketerek, doğaya en az sera gazını salar. Normal bir otopark binasından farklı olarak bütün katlara otomasyonlu asansör sistemi ile ulaştırılan otomobiller, doğaya egzoz gazları salmaz ve bina sakinlerinin kimyasal ve tehlikeli partiküllere maruz kalma düzeylerinin en aza indirgenmesi sağlanır. Bina, gerek egzoz tüketimini düşürmesi ile gerek bulunduğu merkezi konumunun trafiğini azaltıcı katkısı ile, gerek ulaşım ağlarına yakın, kolay ulaşılabilir bir noktada bulunması ile, gerek de içerdiği mekanik ve otomasyon sistemlerinin katkısı ile çevre dostu ve akıllı bir binadır. İzmir Otomatik Otopark Projesi için bir yeşil bina sertifikasyon süreci yaşanmamış olsa da, danışmanımız firma ile yaptığımız çalışmada, binamızın, yeşil bina ölçütlerinin pek çoğunu sağladığı görülmüştür.

Otopark, 280 araç kapasiteli ve 11 katlı olarak projelendirilmiştir. Tam otomatik otoparkta aynı anda 4 araca işlem yapılabilmektedir. Her bir araç 3 dakikada park edilmektedir.

Otopark binasında yapının kullanılabilirliği açısından döşeme sistemi bulunmamaktadır ve yapının kat yükseklikleri bir arabanın sığabileceği kadardır. Kat düzensizliklerini engellemek hem de binada rijit diyafram hareketi yapmasını sağlayacak (yapının kullanım amacını engellemeyecek) şekilde her üç katta bir yatay çapraz sistemi ile tutulmuştur. Düşey çaprazlama için, X ve Y yönünde simetrik olarak çapraz sistemi yapılmaya çalışılmıştır.

Türkiye'deki en büyük Akıllı İnsansız Tam Otomatik Otopark yapısının ödüllü ölümü!

İnsanlar, ödül verdikleri yapıları insansız bir bina da olsa bedeli karşılığı öldürebiliyorlar. Türkiye'nin ilk Tam Otomatik Otopark Sistemi teknolojisine sahip yapısı 2002 yılında İstanbul, Şişli, Harman Sokak (şu anda Kanyon ile buluşan Büyükdere Caddesi girişli sokak) adresinde 612 araç kapasite ile yapılmıştı. UMO Mimarlık-Levent Aksüt, Yaşar Marulyalı tarafından projelendirilerek Milli Reasürans T.A.Ş. tarafından bir özel sektör yatırımı olarak yine (bugün yazı konusu İzmir projesini de gerçekleştiren) Otomatik Otopark Sistemleri A.Ş.'ye yaptırılan bu proje, ECCS (Avrupa Çelik Birliği) 2003 yılı ödülünü de almıştı. 612 araç kapasiteyle, 850 m2 oturum alanında, aynı anda 12 araca giriş-çıkış hizmeti veren, 6 adet 45 metre seyir mesafeli asansörler ile çalışan, 1000 ton yapısal çelik kullanılan serbest duran (free-standing) çelik strüktürlü yapı ve sağır-saydam sıralı Alucobond-Cam saydam (spider sistem) cepheyle kaplanmıştı.

Bu ödüllü proje, önündeki sokakta disiplinsiz parklanma, cadde üzerinde İspark tarafından düşük ücretli park işletmesi, UKOME kararı ile hemen ilerisinde yapılan Kanyon AVM'nin ücretsiz 3 saatlik otopark hizmeti vermesi gibi nedenlerle, yapılan yatırımın kazancının düşmesinin yanısıra, ticaret+otopark olan imar durumunun 2008 yılında sağlanan uygunlukla bir büro binasına dönüştürülmesi rantı ile başa çıkamayarak kaybedildi.

Yapı tümüyle çelik karkas, bulonlu (cıvatalı) olduğundan yeniden kullanılabilir olarak, cephesi dahil sökülebildi. 1000 ton yapısal çelik, 630 çelik park paleti, 6 adet asansör, 12 adet döner tablalı giriş-çıkış odası, bütün elektronik sistemleri ile 4.500 m2 saydam cam ve Alucobond cephesi geri kazanılabilen bu yapı, Tam Otomatik Otopark Sistemi ve çelik karkas bir otopark örneği olarak en azından İzmir Otomatik Otoparkı'nın öncülü olmuştur (2002-2008).

Dileriz İzmir Büyükşehir Belediyesi 2014 yılında, çağdaş ve tümüyle yerli, tasarım, üretim ve uygulama ile gerçekleştirilen İzmir Tam Otomatik Otopark Sistemini ranta teslim etmek yerine çoğullasın. Aynı zamanda Manisa Büyükşehir Belediyesi de 2014 yılında ihalesini tamamladığı bir Tam Otomatik Otopark'ın inşa sürecini başlatmıştır. İzmir projesine benzer sistemde 7 asansörlü inşa edilen bu yapı da 2015 yılı içerisinde hizmete açılacaktır.

Harita
Künye
Proje Yeri: İzmir, Alsancak
Proje Tipi: Otopark
Proje Tipi Grubu: Ulaşım
İşveren: Otomatik Otopark AŞ
Statik Projesi: Caglar Bahadır, Mayer Muhendislik
Proje Başlangıç Yılı: 2012
Proje Bitiş Yılı: 2012
İnşaat Bitiş Yılı: 2014
Arsa Alanı: 938 m²
Toplam İnşaat Alanı: 7,200 m²

Pin It
Mimarlık Ofisi
Mimar

Baran Uyan