Sabiha Gökçen Havalimanı Terminal Ek Binası
Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nın hızla artan yolcu ihtiyacını karşılamak üzere mevcut Sabiha Gökçen Havalimanı yolcu terminal binasının büyütülmesi amacıyla projelendirilmiş.Tasarımcıları, projeyi anlatıyor:
İnşa edilen yeni blok, bir iskele bloğu niteliğinde olup, 2009 yılında yapımı tamamlanmış olan ana terminal ve iskele bloklarına ek olarak terminalin doğusunda, mevcut tevsi projesinde gösterilen alanda inşa edilmiştir. İç hatlar için kullanılacak olan bu blok; bodrum kat, uzak uçaklar katı, gelen yolcu katı ve giden yolcu katı olmak üzere 4 ana kattan oluşmaktadır. Ayrıca, çatı katında mekanik alanların yer aldığı bir asma kat bulunmaktadır.
Mevcut Sabiha Gökçen Havalimanı ile aynı yaklaşım içerisinde; değişen zamana ve yeni taleplere göre yeniden yorumlanarak ve önceki projenin devamlılığının sağlanması ilkesi ile projelendirilmiştir.
Daha önce planlanan uçak park yerleri, uçak tip ve adetlerine sadık kalarak bina sınırları oluşturulmuş, mevcut apron kotlarına göre bina kat kotları ayarlanarak, ana bina ile bağlantıları sağlanmıştır.
Toplam 25.440,00 m² inşaat alanı olan yapıda, 2. Bodrum katta planlanan bagaj alanları, gelişen ihtiyaca göre bagaj sisteminin mevcut bina ile bağlantısının yapılabilmesi prensibi doğrultusunda planlanmıştır.
Mevcut havaalanının yolcu kapasitesini artırmak amacıyla ilerde yapılacak olan tesislere APM (Automated People Mover) ile yolcu taşınması planlanmaktadır. Bu nedenle, yeni bloğun tasarımında, APM sistemi devreye girdiğinde, yolcu geçişleri için kullanılacak tünel bağlantısı için gerekli önlemler alınmıştır.
Giden ve Gelen Yolcu katlarında, iki köprü grubu ile uçaklara bağlanılmaktadır. İki ayrı bağlantı noktasından 2'şer adet olmak üzere toplam 4 adet yolcu gidiş köprüsü ile yolcular uçaklara biniş yapabilmektedir. Sabit köprüler ile hareketli körüklerin bağlandığı her bir sabit bağlantı binası 2 adet uçağa hizmet vermektedir.
Giden yolcu katında; yolcu bekleme alanları ile birlikte bekleme salonları aralarında konumlandırılmış ticari kafeler bulunmaktadır. Mevcut bina ile ilave iskele blok arasında bağlantı yapılarak mevcuttaki yolcu bekleme salonlarıyla yeni yapılan binadaki yolcu bekleme salonları arasında da yolcu geçişleri sağlanmıştır.
Gelen Yolcu katında; körüklere yanaşan uçaklardaki yolcular, yolcu geliş köprüsü ile ilave iskele bloğuna geldikten sonra mevcut bina bağlantısından geçerek bagaj holüne ulaşmaktadır.
Apron kotundaki Uzak Uçaklar Salonlarında ise 10 adet ikişerli giden yolcu kapısı ve yolcu bekleme salonları ile 4 adet gelen yolcu kapısı ve bu yolcuları taşıyacak otobüslere ait park yerleri yer almaktadır.
Uzağa park etmiş uçaklardan gelen yolcularda, apron kotundan mevcut binaya girmekte ve yürüyen merdiven ve asansörlerle üst kata çıkarak bagaj alım salonuna veya transfer noktasına ulaşmaktadır.
Gelen yolcu katındaki koridordan veya uzak uçaklar katından gelecek transit yolcular da mevcut bina bağlantısından geçerek mevcut transit yolcu bankolarına ulaşabileceklerdir.
Uzak uçak gidiş salonlarının bulunduğu katın daha yüksek ve ferah yapılması amacıyla, gelen yolcu yürüyüş koridoru, yapının iç tarafına doğru geriye çekilerek galeriler oluşturulmuştur. Bu çözümle, yoğun ve hızlı yolcu trafiğinin yapıldığı uzak uçaklar gidiş salonlarındaki bekleme alanlarına; gelen yolcu koridorundan da algılanacak, gelen ve giden yolcu için farklı perspektif ve bakış açıları kazandırılmış olup, görsel olarak çarpıcı, zengin ve ferah mekanlar oluşturulmuştur.
Bu galerilerin cam korkulukları tavana kadar yapılarak giden ve gelen yolcu arasında, talep edilen güvenlik sağlanmıştır.
Mevcut iskele blok cephesindeki güneş kontrolü için konulan güneş kırıcı elemanları, ilave iskele blok doğu cephesinde de benzer detayda ancak farklı renkte kullanılmıştır.